کتاب انسان در جستجوي معنای ویکتور فرانکل که اثری پر مفهوم و امید بخش زندگی است، این کتاب سرگذشت زندگی شخصی است که در بزنگاه های سخت و طاقت فرسا به دنبال راهی برای عبور برمی اید و چاره ای جز تحمل و پرداختن ذهنی به اتفاقات پیدا نمیکند. فرانکل پایه گذار مکتب معنا درمانی در روانشناسی و مشاوره به عنوان رویکردی نوین و اثر بخش است.بخشی از جملات کوتاه و اثر بخش این کتاب را که از آن استخراج کرده ام در زیر این مطلب می اورم.
بهترین فیلم ها، بهترین کتاب ها، بهترین صداها، بهترین. و هر بهترینی که فکرش را بکنید همه به یک دلیل بهترین شده اند،به دلیل داشتن معنا!انسان بنده ی خدا هست اما در ذات خویش بنده ی معناست،وجود ماتک تک لحظات ماجزء به جزء زندگی ما، سراسر به معنا گره خورده است و بدون آن مشتی گل بیشتر نیستیم.شادی، رنج، اندوه، طراوت، عشق، شکوه، نور، درخشش و . تمام اینها در کنار هم معنا را تشکیل میدهد و این معناست که ما را به حرکت وا میدارد. انسان بنده ی معناست و
تقدیم به دوستانی که علاقه مند حیطه ی روانپزشکی، روان درمانی و تاب آوری هستند.انسان در جستجوي معنا اثر ویکتور فرانکل، روانپزشک، عصبشناس و پدیدآورندهٔ لوگوتراپی است که در سال ۱۹۴۶ منتشر شد. این کتاب در بر دارندهٔ خاطرات فرانکل از وضعیت خود و سایر قربانیان اردوگاههای کار اجباری آلمان در خلال جنگ دوم جهانی است.لینک دانلود کتاب: http://www.moshaverfa.com/1393/12/20/%D8%AF%D8%A7%.
وقتی تو اینجایی بیا » معنا ندارد / آقا کجا هستی؟ کجا؟ » معنا ندارد بیماری ما غفلت از یاد نگار است / دور از طبیبان هم دوا معنا ندارد من که گناهم را کمی هم کم نکردم / در معصیت این حرفها معنا ندارد تو وعده صدق خدا هستی و اینقدر / آقا بیا! » آقا نیا! » معنا ندارد ای مهربانتر از پدر مادر چه گویم / بی تو رسیدن به خدا معنا ندارد باید که نوکر سوی اربابش بیاید / از ما به تو لفظ بیا » معنا ندارد وقتی تو از دست دل
کتاب انسان در جستجوي معنی با عنوان اصلی Man’s search for meaning اثر دکتر ویکتور فرانکل است که در آن از تجربهای صحبت میکند که منجر به کشف لوگوتراپی شد. این تجربه، اسیر بودن در اردوگاه کار اجباری در زمان نازیها است. پدر، مادر، برادر و همسر او یا در اردوگاهها جان سپردند و یا به کورههای آدمسوزی فرستاده شدند.به دوستانی که این کتاب را نخواندند حتما توصیه میکنم این کتاب را مطالعه کنند
بحران معنا در مسیر اصلاحطلبی در درون جریان اصلاحات انسانهای موجهی هستند که در حوزه رسانه و ت با آنان مرتبط هستم، حرف آنان را شنیدهام و معتقدم دیگرانی هستند که به این جماعت ظلم میکنند.
ویکتور فرانکل - کتاب انسان در جستجوي معنا:انسان وقتی با وضعی اجتناب ناپذیرمواجه میشود، و یا با سرنوشتی تغییر ناپذیر روبروست، مانند بیماریِ درمان ناپذیریو یا مبتلا به بعضی از انواع سرطان، این فرصت را یافته است که به عالیترین ارزشهاو به ژرفترین معنای زندگی یعنی رنج کشیدن دست یابد. درد و رنج بهترین جلوهگاه ارزش وجودانسان است. و آنچه که اهمیت بسیار دارد، شیوه و نگرش فرد نسبت به رنج است و شیوهایکه این رنج را به دوش میکشد.
وجود هر انسان،تکه تکه هایی است از افکار و پندارهای متفاوت که ناگزیر،با هم در تناقضند.و ان لحظات که انسان در پی گرد هم اوردن تکه تکه های جان خویشتن است،و به جانش خوره ی ناسازگاریو کرختی تنهایی از فرط چندگانگی،افتاده،لحظه ایست کهبر خلاف تصورش،نه چنان داغ و سوزانو نه چنان سرد و منجمد،که شاید بارانی استبرای حاصل زراعت عمر.تکه پاره های وجود یک انسان،ناگزیر،متناقض.اما در یک واحد قابل گنجانده شدنند،و متعلق به عالم درون،که اجتماع این ابعاد،آنرا
امام خمینی (ره) با طرح اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و تلاش در راه تحقق این اندیشه، معنا و مفهوم تازه ای به انتظار» بخشید و تعریفی نو از رسالت و تکلیف شیعیان ارائه داد.
به نام خداخدا وقتی میخواهد بِر را معنا كند بَر را ارائه میدهد دیگران به زحمت افتادند كه بگویند یا كلمهای به عنوان مضاف در اول محفوف است ﴿وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ یا كلمهای در خبر محذوف است كه بگویند ولكن البر بر من آمن بالله» ایشان میفرمایند نه در مبتدا مضافی محذوف است نه در خبر مضافی محذوف است خدا میخواهد بِر را معنا كند و چون قرآن یك كتاب نور و هدایت است نه كتاب تئوری و تعلیم معنا ندارد كه قرآن عدل را معنا كند یا
به نام خدامشتاقة الى فرحة لقائك انسان مؤمن که به لقاء پرودگارش امیدوار است از سه نکته غافل نباشد: ۱-متوجّه باشد كه روزى باید بدن را رها كند و به سراى دیگر برود و بفهمد كه همه كاره روح شخص است كه فنا ندارد، البته اگر این معنا را متوجه شود، مرگ براى او مسئله دشوارى نخواهد بود. ۲-بفهمد كه روح و وجودش به خداى تعالى مربوط است یعنى در حقیقت شعاعى از حضور پروردگار است. ۳-بداند خداى تعالى بنده مؤمن خود را دوست دارد و همان طور كه در روایات
آدم ها زنده هستند، انسان ها زندگی میکنند!آدم ها میشنوند، انسان ها گوش می دهند!آدم ها میبینند، انسان ها عاشقانه نگاه می کنند!آدم ها در فکر خودشان هستند، انسان ها به دیگران هم فکر می کنند!آدم ها میخواهند شاد باشند، انسان ها می خواهند شاد کنند!آدم ها، اسم اشرف مخلوقات را دارند؛ انسان ها، اعمال اشرف مخلوقات را انجام می دهند!آدم ها انتخاب کرده اند که آدم بمانند؛ انسان ها تغییر کردن را پذیرفته اند تا انسان شوند!آدم ها و انسان ها هردو ان
تشبیه خلقت انسان به آب پست:در قرآن منی انسان را به آب پست تشبیه نموده است در این جا وجه شبه پست بودن خلقت انسان استچرا که از یک آب پس و بی ارزش آفریده شده است.» ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَۀٍ مِ نْ ماءٍ مَهی نٍ سپس نسل او را از عصاره اى از آب ناچیز و بى قدر آفرید. 1را ضعیف، حقیر و قلیل معنا کرده اند. » مهین از ماده » مهین ، در علم لغت 2در باره ناچیز دانستن این آب، می توان به جهاتی اشاره نمود: منی، تا موقعی که منی است، کسی برای آن ارزش قائ
(وَ اَقسَطو اِنَّ یُحِبُّ المُقَسِطین )؛ مطابق عدل عمل کنید. عدالت از صفات حق تعالی است و اساس خلقت است و آفرینش بدون عدالت معنا ندارد و از آن جایی که خداوند از روح خود در انسان دمیده است ، عدالت به شائبهی صفت و ملکهی انسانی و اجتماعی ، ریشه درفطرت انسانها دارد.(واَقسَطو اِنَّ یُحِبَّ المُقَسِطین) ؛مطابق عدل عمل کنید.
کسی که چرایی زندگی را یافته است، با هر چگونه ای خواهد ساخت.رنج وقتی معنا یافت، معنایی چون گذشت و فداکاری، دیگر آزار دهنده نیست.در یافتن معنا با در نظر گرفتن گذرایی هستی و وجود انسانی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به تلاش و فعالیت فرا می خواند.اگر رنج را شجاعانه بپذیریم تا واپسین دم، زندگی معنی خواهد داشت. پس می توان گفت معنای زندگی امری مشروط نیست، زیرا معنای زندگی می تواند حتی معنی بالقوه درد و رنج را نیز دربر گیرد.اگر زندگی رنج بردن اس
نیروی محبتدرونی در سختیها و مشکلات زندگی به ما انسانها کمک میکند. اگر برای هرکاری در صراط مستقیم باشیم، با هر اتفاقی که برایمان میافتد میدانیم کهدر آن خیری نهفته است ولی در صراط مستقیم بودن صرفاً با اعمال ما انسانهامشخص نمیشود و به قلب ما برمیگردد. عشق و عاشقی هم قالبهای مختلفی دارد و زمانی لذت عشق زیاد است که دوستداشتن پاسخ مکمل داشته باشد. عشقی که خالص و واقعی باشد یا انسان را بهصعود میبرد یا سقوط. وجه مشترک همه انسانها ب
او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است.تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللّه علیها- جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن ، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی
مادامی که sympathy از rare bird پخش میشد و اون بطری قهوه ای توی دست راستم و "سنگ برنده" توی دست چپم بود به آسمون نگاه میکردم و جملات یاسی رو توی ذهنم تکرار میکردموقتی که بعد از اون لایو و صحبت های بعدش یک چیزایی رو متوجه شدیمدر نهایت به این جمله رسید "ما مشکل روحی نداریم، فقط تنهاییم"همین جمله، توی سرم تکرار میشد شایستگی برای تنها بودن تا کجا معنا پیدا میکند؟ زمانی که شایستگی برای هم صحبتی به دیگری تعلق نگیرد و تمامیّت یک "دوستی" هواره زیرسوال رفته
میتوان بهطور کلی، ویژگیهای علوم انسانی از منظر پستمدرنیسم را در سه ساحت هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی دستهبندی کرد:ساحت هستیشناختی1. جهان از منظر پستمدرنیسم از دیدگاهها و مواضع گوناگون و متفاوت قابل تجربه است که هر یک از این دیدگاهها خاص است زیرا از طریق گفتمانهایی حاصل شده که دنیای اجتماعی، فرهنگی و ی ما را میسازند.2. موضع فکری و یا نحوۀ مواجهه هر فرد با جهان بازتابانندۀ گفتمان یا بستر فرهنگیای است که د
دلنوشتهای از مسافر فاضل رهجوی لژیون دهم مرتبط با 《وادی دهم و تاثیر آن روی من》پیش روی شماست.《 ناگهان صدای زیبایی از امید در وجودش شنید، به صورت اتفاقی به این جمله کوتاه ولی پر معنا برخورد کرده بود که می گفت: صفت گذشته در انسان صادق نیست چون جاری است». این یعنی نقطه کوچک نوری در تونل وحشتناک ناامیدی ! یعنی او هم می تواند انسان معتاد زمین خورده فعلیاش نباشد ، چون انسان ،طبیعت، هستی و همه چیز جریان دارد》
بعد از درمان سیگار کیفیت خوابها بهگونهای اعجابانگیز بهتر میشود و خوابهای انسان رنگیتر از قبل میشود و موضوع تصاویر خیلی زیباتر میشود و این به خاطر این است که با درمان سیگار حس انسان قویتر میشود و پوشش و پردهای که روی حواس انسان بوده است کنار میرود.مقالهای در باب درمان سیگار (NRT) به قلم مسافر جواد
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با شب بیستویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر؛ شب ارزشگذاری انسانهاست. هر قدر در این شب به خواستههای خدا توجه کنیم و آنها را عرضه بداریم، قدر و ارزش بیشتری پیدا خواهیم کرد. در روایت داریم که خودِ امام زمان (عج) برای تعجیل در ظهورشان دعا میکنند، این خواسته ایشان یعنی همان خواسته خدا، پس بدانیم درخواست برپایی امر ظهور ایشان از مهمترین موضوعاتی است که انسانها را در شب قدر ارزشیتر میکند، اما این بدی
(پیدایش تفکر)به نام خالق اندیشهبا تفکر ساخت پیدا می شود با تفکر راه پیدا می شودبا تفکر جسم ،درمان می شود بی تفکر یاس وحرمان می شودبا تفکر نار ،نوری می شودبا تفکر یار، حوری می شودبا تفکر قهر ،مهری می شودبی تفکر مهر ،هجری می شودبا تفکر عشق معنا می شودبا تفکر ترس، رسوا می شودبا تفکر عهد، پیمان می شودبی تفکر حور ،شیطان می شودبا تفکر قلب ما روشن شودبی تفکر عشق ما نفرت شودبا تفکر خیر و نیکی می شودبی تفکر ظلم وتاریکی شودبا تفکر جهل، دانابی شودبی تفک
تالار زندگی را کنسرت روزها و شب و شادی و غم استدر ازدحام سالن موسیقی (سقفی که چلچراغش خورشید و ماه هاست) انسان چقدر تنهاستهر لحظه با ترانه ی زرین یادها آن قایق شکسته ی با باد رفته ای ما عابران آتش، ما آن
به نام قدرت مطلق اللهمشارکت مکتوب همسفران لژیون چهارمدر باب دستور جلسه؛ رابطه یادگیری با معرکهگیریزندگی از زمان تولد تا لحظه مرگ سراسر آموزش است و انسانها هم شاگردانی هستند که در حال آموزش گرفتن هستند و باید با چشم و گوش باز آموزشها را دریافت کرد. با بالا بردن علم و آگاهی و استفاده از تدبیر عقل مشکلات را از سر راه برداشت و با معرکهگیری مانع یادگیری نشد. وجود مشکلات لازمه زندگی انسانها است اگر هر چه بخواهیم محیا باشد زندگی معن
انسان غیرمحدود استگمان نباید بشود که اسلام آمده است براى این که دنیا را اداره بکند یا آمده است فقط براى این که مردم را متوجه به آخرت بکند یا آمده است که مردم را آشناى به معارفالهیه بکند. محدود کردن- هرچه باشد- خلاف واقعیت است. انسان غیرمحدود است و مربى انسان غیرمحدود است. نسخه تربیت انسان که قرآن است، غیرمحدود است. ------- پانویس: صحیفه امام، ج12، ص422.www.mfso.irمعاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریهwww.mfpo.irمرکز فرهنگی پژوهشی اوقاف
هدف پیامبر(ص) تأسیس امّت اسلامی» بود نه صرفاً تربیت انسان مسلمان»شاخص مهمّ مسلمانی این است که مسئولیتهای خود را دربارۀ امّت اسلامی، بپذیریمرسالت پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل امت(ج۱) - ۱ توجه به امّت اسلامی» و مفهومِ امتسازی» یکی از گمشدههای ما در منظومۀ معارف دینی است. اینکه بگوییم جامعه باید خوب بشود» و ما باید برای بهبود وضع فرهنگی در جامعه، تلاش کنیم» اینها حرفهای رقیق و ضعیفی است؛ بجای اینها باید گفت: ما باید امّت اسلامی را ش
"به نام قدرت مطلق" نوری بر پیکر بی جانمامروز ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ است. این روز برای من بسیار معنا دارد. بهتر است بگویم در این روز معنا پیدا کردم. این تاریخ روزی است که دوباره متولد شدم و هم اکنون ۴ ساله هستم.
به نام خدا در سورهٴ مباركهٴ مریم آنچه كه از این دو بزرگوار نقل شده است درباره این دو بزرگوار آمده است یعنی عیسی (سلام الله علیه) و یحیی (سلام الله علیه) این است كه اینها نسبت به پدر و مادرشان در جریان یحیی (علیه السلام) یا نسبت به مادرشان در جریان عیسی (علیه السلام) بَرند نسبت به اینها در پیشگاه مادرشان هرگونه خیری را اعمال میكنند سوره مریم آیه 14 در جریان یحیی این چنین میفرماید ﴿وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَكُنْ جَبّارًا عَصِیًّا﴾
وقتی عصبانی می شوید، اختیار خود را از دست می دهید و ناسزا می گویید. این رفتار به دلیلِ ناتوانی در مهارکردنِ خشم است. وقتی عصبانی می شوید، سعی می کنید با ناسزاگفتن آن را خاموش کنید. اما آیا با ناسزاگویی مشکلی که شما را عصبانی کرده، حل می شود؟عدم کنترل خشم موجب بیماریهای قلبی، گوارشی و تنفسی میشود. از نظر بهداشت روانْ عصبانیّت های پِی در پِی قبل از آنکه برای دیگران مضرّ باشد، بیشترین آسیب را به خود فرد میرساند.برای کنترل خشم، چند روش وجود
درباره این سایت