محل تبلیغات شما

نژاد و تبار مردم شهرستان رودان

قطعا هدف از این نوشتار تفاخر نژادی نیست یا برتری دادن قومی بر قومدیگر که نژادپرستی نوعی جهل است، می خواهیم در این زمینه از بعد جمعیت شناسی بهموضوع نگاه کنیم، بی درنگ همه انسانها از نسل یک پدر و مادرند ولی همانطور که درقران کریم به آن اشاره شده اقوام و تفاوت های نژدای امری پذیرفته شده است اماتفاخر نژادی در اسلام امری ناپسند شمرده می شود که ان شاالله همه ما مسلمان واقعیباشیم

شهرستان رودان واقع در شمال غربی هرمزگان با درا بودن یک رود دائمی وصدها چشمه طبیعی و منابع آب زیر زمینی شیرین و خاک حاصلخیز یکی از سرسبز ترینمناطق در جنوب کشور محسوب می شود که طی حفاری باستان شناس ها از تپه باستانی تممارو روستای خیر آباد و سنگ نوشته های بادافشان گویای تمدنی دیرنه است که نیاز بهتحقیقات گسترده در این خصوص است که به دلایل مختلف در این زمینه کمتر کار تحقیقاتیقوی صورت پذیرفته است.

منطقه جنوب استان کرمان، شرق و مرکز استان هرمزگان و غرب سیستان وبلوچستان سرزمینی است که تمدن ها و تاریخ نهفته ای در دل خود دارد، تمدن جیرف،حوزه فرهنگی رودبار زمین،تمدن هرمز و صدها دژ و قلعه و بنای تاریخی نوید سرزمینیبا غنای تمدنی بالایی را می دهد.

شهرستان رودان تقریبا وسط سه منطقه رودبار زمین، هرمز و اچم زبان هاقرار دارد و به لحاظ جمعیتی آمیختگی خاصی بر آن حکم فرماست  که در طول صدها سال اصالت طوایف و قومیت ها حفظشده این در حالی است که درگیری طایفه ای شدید در هیچ منبعی ذکر نشده است و اقواممختلف برادرانه در کنار هم زندگی می کنند.

چند پدیده در طول تاریخی جمعیت شهرستان رودان را تحت تاثیر خود قرارداده است:

1-      قحطی بزرگ در حین جنگ جهانی اول و دوم

2-      مهاجرت گسترده مردم رودبار زمین

3-      مهاجرت اقوام بلوچ

4-      خرید فروش برده که بیشتر از مناطق آفریقا( زنگی، حبشی و .) هند ویمن

5-      حکومت ترکان سلاجقه و حمله مغول ها

6-      مالیات های سنگین حاکمان کرمان و مهاجرات کرمانی ها به مناطق جنوبی تر

7-      نا امنی های اجتماعی و ظهور حاکمیت اشرار در برخی مناطق

8-      عدم شغل کافی در ده های معاصر و مهاجرت به بنادر و کشورهای جنوب خلیجفارس

9-      و

 

همه این موضوعات بخش کوچکی از علل تنوع نژادی در شهرستان رودان میباشد، اگر بطور جزئی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم اقوام در شهرستان رودان برپایه دو نگاه استوار است اول نژاد و دوم طبقه اجتماعی شاید گروهی به طبقه اجتماعیخود نگاه می کنند و از نژاد خود به خوبی مطلع نباشند و بلعکس .

مردم در ابتدا به دو دسته نژادی سیاه و سفید تقسیم می شوند که این دودسته ده ها زیر مجموعه دارد مثلا سفید ها شامل( بلوچکاره، بلوچ، پا زرد، ندینی،ثوغانی، سوپک، و. تقسیم می شوند و سیاهان شامل دسته بندی همچون( استاد، شه بخش،نقیب و.، تقسیم می شوند.

اما به لحاظ موقعیت اجتماعی نیز تقسیماتی وجود دارد که از جمله:خوانین، باغانیان، میراب، میرزا، ملا، مالکی، ،رئیسی، میریکی، امیرزاده، غلوم،عمله،گادارو . تقسیم می شوند.

اقوام مختلف گاه به طبقه اجتماعیشان شناخته می شوند گاه به نژادشان کهاین موضوع در شهرستان رودان حائز اهمیت است مثلا گاهی یکی از طبقه اجتماعی ملا است و اگر بگویی از چه نژادی هستی نمی داند یاشاید بیشتر می پسندد به طبقه اجتماعیش شناخته شده باشد، یا مثلا یک مالکی، بلوچکاره هم هست و

این مطلب بیشتر بر اساس بیانات شفاهی مردم رودان نگاشته شده است،خواننده گان مطلب اگر نکته نظری دارند حتما در قسمت نظرات به ما ارجاع دهند تامطلب را اصلاح نماییم

این مطلب در حال تکمیل شدن است

 

داستان شاه سیف الله خان و تفنگچی بلوچکاره

نژاد و تبار مردم شهرستان رودان

طبقات اجتماعی بشاگرد

رودان ,      ,شهرستان ,ها ,اقوام ,مردم ,شهرستان رودان ,می شوند ,تقسیم می ,است که ,در شهرستان ,مردم شهرستان رودان

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

trimconcore del shekaste Christopher's page وبلاگ میهنی من نمایندگی آکادمی کنگره 60 اشعار احمد محمود امپراطور ربات اینستاگرام nsatworesett kerwellpattzan دانش اجتماعی خانواده و جوان